2012-06-27 10:01Pressmeddelande

Forska!Sverige föreslår nytt EU-initiativ för delning av patientunderlag

I dag talar Anna Nilsson Vindefjärd, generalsekreterare för Forska!Sverige, i Bryssel om hur EU ska kunna bli mer konkurrenskraftigt inom innovation.

– Medicinsk forskning är nyckeln till ökad kompetens, fler företag och förbättrad vård. Men för att nya forskningsrön snabbt ska komma patienterna till nytta krävs kliniska studier med tillräckliga patientunderlag. Därför föreslår Forska!Sverige att EU aktivt ska stödja regioner som skapar nätverk och delar patientunderlag med varandra, säger Anna Nilsson Vindefjärd.

Svenska personnummer, kvalitetsregister och biobanker möjliggör viktiga studier, men i vissa fall är patientunderlag et för litet.  Då kan studierna inte utföras varken i Sverige eller i Europa, på grund av bristfällig samordning mellan regioner och kliniker. Genom att kliniker och regioner samordnar sina patientunderlag kan mer klinisk forskning utföras, menar Forska!Sverige.

– Om vi ska få mer klinisk forskning i Sverige och EU krävs ett ökat samarbete mellan klinikerna, inte bara på landstingsnivå utan även mellan länder, säger Richard Bergström, VD för EFPIA (European Federation of Pharmaceutical Industries and Associations) som anordnar konferensen.

Mobil: 0703- 88 35 96